10 فروردین 1403

نباید حساب شهرداری به آسانی مسدود شود/ شهرداری دخالتی در ایجاد زیرساخت مسکن‌مهر ندارد

شهردار رشت تاکید کرد: اگر به سازمان حساسی مانند آتش نشانی حقوق پرداخت نشود ممکن است در شهر بحران ایجاد شود و نباید به آسانی حساب شهرداری مسدود شود.

به گزارش خبر راست، مسعود نصرتی با بیان اینکه حدود سه ماه از حضورم در شهرداری رشت می‌گذرد، بیان کرد: این مدت تلاش کردیم حقوق و پاداش معوقه را پرداخت کنیم و حقوق و مزایای کارکنان را به روزرسانی کنیم.

نصرتی متذکر شد: شهرداری متولی زیرساخت مسکن مهر نیست اما ۲۹ میلیارد تومان هزینه کرده و ۵۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد شده است

شهردار رشت با تاکید بر اینکه شهرداری دخالتی در ایجاد زیرساخت مسکن‌مهر ندارد و متولی این امر اداره کل راه و شهرسازی است، گفت: ۲۹ میلیارد تومان از جانب شهرداری برای مسکن‌مهر رشت هزینه انجام شد و ۵۰ میلیارد تومان نیز تعهد ایجاد شده و در این زمینه‌ نامه‌نگاری لازم به استاندار گیلان و مسئولان راه و شهرسازی نوشتیم تا برای پرداخت هزینه‌ها مهلت بگیریم.

وی با اشاره به معضل سراوان اظهار کرد: سال‌ها زباله در منطقه سراوان انباشته شده و روزانه ۱۱۰۰ تن زباله در سراوان دفن می‌شود که ۶۰۰ تن متعلق به رشت و بقیه مربوط به شهرهای همجوار رشت است.

شهردار رشت با اشاره به اینکه هرموقع در رشت برف سنگین باریده به بحران تبدیل شده ابراز کرد: باید ببینیم سال‌های گذشته در حوزه بحران از جانب استان چه بودجه‌ای به شهرداری رشت اختصاص یافته است. در سوی مقابل بعضاً شهرداری در مواقع بحران محورهایی را بازگشایی می‌کند که در حوزه تعهداتش نیست و متعلق به راه و شهرسازی است و امتیاز خاصی هم در این زمینه به شهرداری تعلق نمی‌گیرد.

نصرتی با اشاره به قرار داد همسان‌سازی قبور گفت: در این قرارداد مقرر شد سنگ‌های مزار شهدا و شهدای مدافعان حرم عوض شود و به دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نباید به آسانی حساب شهرداری مسدود شود
وی با بیان اینکه شهرداری رشت در وضعیت مناسبی از نظر منابع مالی قرار ندارد اظهار داشت: لحظه به لحظه حساب‌ها مسدود می‌شود و انرژی می‌گذاریم تا حساب را مجدد باز کنیم.

شهردار رشت تاکید کرد: اگر به سازمان حساسی مانند آتش‌نشانی حقوق پرداخت نشود ممکن است در شهر بحران ایجاد شود و نباید به آسانی حساب شهرداری مسدود شود.

نصرتی پیشنهاد داد: شورای تامین استان می تواند مصوبه ای دهد که طلبکاران تنها ده درصد حساب شهرداری را بهره برداری کنند و اینگونه نباشد که حساب شهرداری مسدود شود.

شهردار رشت اذعان داشت: وقتی سرمایه گذار احساس نا امنی کند ورود نخواهد کرد و نباید اجازه دهیم سرمایه گذار احساس کند شرایط در شهر مهیا نیست اما وقتی شهرداری را با مشکلاتی مانند مسدود شدن حساب ها مواجه می کنند موجب از دست رفتن فرصت های سرمایه گذاری می شود.

علی مقصودی: زباله، معضل امروز رشت است
علی مقصودی، معاون خدمات شهری شهرداری رشت در این جلسه زباله را معضل امروز شهر رشت عنوان کرد و گفت: دفن زباله در سراوان مشکلات زیادی برای مردم سروان ایجاد کرده و باید استراتژی های دولتی در این زمینه مشخص شود.

وی اعلام کرد: جمع آوری و دفن زباله ۴۵ میلیارد تومان هزینه قطعی دارد و این در حالی است ۴۰ درصد رشت متعلق به سکونتگاه های غیر رسمی است.

مرتضی عاطفی : برای ساماندهی دستفروشان همه پای کار بیایند
مدیر شهرداری منطقه دو رشت نیز در این نشست دستفروشی و سد معبر را یک معضل اجتماعی در بافت مرکزی و بازار رشت عنوان کرد.
مرتضی عاطفی با بیان اینکه شهرداری تنها موظف به جمع آوری دستفروشان است و موظف به ساماندهی آن ها نیست گفت: برای ساماندهی دستفروشان ضروری است همه پای کار بیایند و حتی از ظرفیت تشکل های عمومی نیز بهره مند شویم.

فاطمه قدیمی: نحوه تخصیص اعتبار به شهرداری برای راه اندازی آکادمی خوراک مشخص شود
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: نظر سنجی های انجام شده از ۱۲۰۰ مغازه اطراف پیاده راه و بازار رشت مبتنی بر این است بافت مرکزی به منطقه گردشگری تبدیل شود و شرایط برای توسعه فعالیت دستفروشان فراهم نشود.

فاطمه قدیمی با اشاره به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در بین ۲۵ شهر دنیا در یونسکو اظهار کرد: رسته های توسعه خوراک باید مد نظر قرار گیرد و مطابق قانون مدیریت شهری و بهداشت شناسنامه دار کردن گاری های شهری در دستور کار و مطالعات شهرداری قرار گرفته است.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به اینکه در سال جاری با حمایت فرمانداری مصوبه ای پیرامون استفاده از منابع شهرستان برای ساخت آکادمی خوراک از فرمانداری دریافت کردیم یادآور شد: نحوه تخصیص اعتبار به شهرداری برای راه اندازی آکادمی خوراک مشخص شود.

قدیمی همچنین برگزاری مراسم شب های فرهنگی در برج میلاد تهران با مشارکت فرمانداری رشت را نمونه ای از همبستگی شهرستانی برای معرفی فرهنگ رشت عنوان کرد.

باید یک چارچوبی برای استفاده از امکانات شهرداری ها مشخص شود

سید محمد احمدی فرماندار رشت نیز پس از شنیدن سخنان شهردار و مدیران شهری گفت: بخش اعظم موضوعات مطرح شده را تجربه کرده ام و مهم ترین آن بستن حساب ها است و در شورای تامین نیز پیگیری خواهیم کرد.

فرماندار رشت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ایجاد فضای تعاملی، تصریح کرد: متاسفانه در شهرهای بزرگ در مقابل موضوعات حاد و یا بحران ها دنبال مقصر هستیم و دم دست ترین سازمان شهرداری است و به این دلیل است که متولی بسیاری از امور در شهرها شهرداری است.

سید محمد احمدی در خصوص سراوان نیز اظهار داشت: وظیفه داریم همگی با جدیت به این موضوع ورود کنیم و باید نشستی در این خصوص برگزار و تصمیم گیری شود.

احمدی افزود: شهرداری در سنوات گذشته به دولت تکیه چندانی نمی کرد و حتی در بسیاری از موارد امکانات خود را در اختیار دولت قرار می داد. هنوز هم به همین شکل است. اما باید یک چارچوبی برای استفاده از امکانات شهرداری ها مشخص شود.

تاکید فرماندار رشت بر ارتباط دوسویه شهرداری و فرمانداری

وی تصریح کرد: ارتباط دوسویه بین شهرداری و فرمانداری به نفع شهر است و می توانیم کارگروه های مربوطه را تشکیل دهیم.

سید محمد احمدی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: دکتر نصرتی در هر کجا که بوده است موفق و منشا خیر بوده است و دکتر سالاری استاندار گیلان هم نگاه حرفه ای و عمیق به مباحث اینچنینی دارد و این فرصتی برای همه ما است.

فرماندار رشت در پایان گفت: باید در کنار یکدیگر این مشکلات را رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *