10 فروردین 1403

از لحاظ تاریخی زالوها در پزشکی، برای گرفتن خون از بیماران استفاده می‌شده‌اند سابقهٔ عمل زالودرمانی به هندوستان و یونان قدیم باز می‌گردد که تاقرن هیجدهم و نوزدهم در اروپا و آمریکای شمالی ادامه یافت.

اختصاصی خبرراست/زینب قربانی: زالو نوعی کرم حلقوی است از گروه کرم‌های آبزی و از راسته آرواره‌داران ، بدن جانور قابلیت انقباض و انبساط فراوان دارد، طول بدن بین ۳ تا ۲۵ سانتیمتر و عرض بدن حدود ۱ سانتیمتر است. در جلوی بدن یک بادکش وجود دارد که مرکب از ۲ حلقه است و دهان در این ناحیه واقع شده‌است و در انتهای بدن یک بادکش مدور مرکب از ۷ حلقه دارد که توسط این بادکش خود را به یک نقطه متصل می‌کند و نقطه اتکایی است برای حرکت کردن.
زالو ۳ فک دارد و هر فک شامل ۱۰۰ دندان ؛ یعنی یک زالو حدود ۳۰۰ دندان فوق‌العاده ریز دارد.
اکثر زالوها در اطراف آب‌های شیرین زندگی می‌کنند، در حالیکه بعضی گونه‌ها را می‌توان در خاک و همچنین اطراف دریاها یافت. شناخته‌شده‌ترین زالوها، مثل زالوهای دارویی که در زالودرمانی استفاده می‌شوند خون‌خوراک هستند و از خون مهره‌داران و همولنف بی‌مهرگان تغذیه می‌کنند.

در حال حاضر تقریباً ۷۰۰ گونه از زالوها شناخته شده‌اند، که ۱۰۰ گونه دریایی، ۹۰ گونه زمینی و بقیهٔ آن‌ها از آرایهٔ آب‌های شیرین هستند.

از لحاظ تاریخی زالوها در پزشکی (زالودرمانی)، برای گرفتن خون از بیماران استفاده می‌شده‌اند سابقهٔ عمل زالودرمانی به هندوستان و یونان قدیم باز می‌گردد که تاقرن هیجدهم و نوزدهم در اروپا و آمریکای شمالی ادامه یافت. در دوران مدرن، از زالو در مراحلی مانند چسباندن مجدد اجزای بدن در جراحی‌های ترمیمی و پلاستیک و درآلمان برای درمان آرتروز استفاده می‌کنند.

تایلندی ها به اندازه صادرات نفت ایران، از فروش زالو درآمد دارند!

مصرف زالو به دلیل خواص متعدد آن در سراسر جهان رو به افزایش است. زالو برای درمان انواع سردرد، سینوزیت، میگرن، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های چشمی، بیماری‌های قلبی و انواع آرتروز بسیار مفید است.

هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت ۱۱ دلار به فروش می‎رسد یعنی در شرایط فعلی، ارزش هر ۴ زالوی بالغ از ارزش یک بشکه نفت بیشتر است.

شاید برای خیلی‌ها باورنکردنی باشد اما در حال حاضر درآمد کشور تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفتی ایران است.

طی گفتگو خبرنگار خبر راست با احمن علیپور صادر کننده و پرورش دهنده زالو در رشت بیشتر با مزایا و مشکلات این صنف آشنا میشویم:

از چه زمانی به این کار مشغول شدید و از کجا متوجه شدید که از این راه میتوان درامد کسب کرد؟

بنده در سال 1385 پس از حضور در حاشیه تالاب انزلی متوجه شدم که استان گیلان و خصوصا حاشیه تالاب انزلی استعداد بالقوه‌ای جهت پرورش زالوی طبی و بهداشتی برخوردار می‌باشد فلذا در مرحله اول بصورت صیدی و پس از آن با استفاده از زالوی صیدی جهت پرورش و با رعایت اصول ایمنی در تعداد محدود اقدام نمودم که نتیجه بسیار عالی گرفتم.

برای پیشبرد اهدافتان که همان پرورش زالو است با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

جهت پیشبرد کار با 2 مشکل مواجه هستیم :

1) کمبود منابع مالی جهت گسترش سالن پرورش زالو می‌باشد که در صورت همکاری بانکها در امر سهولت دریافت وام و تسهیل بازپرداخت آن،اینجانب تضمین می‌کنم که گام مهمی در امر اقتصاد مقاومتی خواهم برداشت.

2) مسئله دوم واردات غیرقانونی و قاچاق آن داخل کشور است که عده‌ای سودجو از کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان بصورت غیراصولی حمل و با کیفیت بسیار پایین وارد کشور می‌کنند که باعث تنزل قیمت زالو برمی کشور ما شده است.

بازار هدف شما کجاست و شما در این خصوص چه بازارهایی را هدف قرار داده اید؟

بازار هدف ما در صورت گسترش و توسعه سالن‌های پرورش زالو،علاوه بر مصارف داخلی، ممالک بسیاری در کشورهای اروپایی،آمریکای شمالی و خاورمیانه است که خواهان صادرات زالوی شمال ایران می‌باشند که در صورت جذب سرمایه جهت گسترش پرورش زالو در شمال آرزویی دست یافتنی می‌باشد.

شما بعنوان کارآفرین چه تعداد نیرو رو مشغول به کار نمودید؟

بنده در حال حاضر مجموعا 75 نفر را به صورت چهار فصل مشغول به کار کرده‌ام که از درآمد خوبی برخوردار می‌باشند و تعداد بیش از 35 نفر به صورت غیردائم و همچنین تعداد زیادی از پزشکان و متخصصین طب سنتی نیز با اینجانب همکاری دارند.

از مسئولین چه انتظاری دارید؟

از مسئولین محترم خواهشمندم جهت گسترش کار و ایجاد اشتغال در شهر و کشورم کمک نمائید تا بانکها بدون سختگیری سرمایه لازم را در اختیار بنده قرار دهند تا گام مثبتی جهت رفع بیکاری در شهرم برداشته باشم.

خبرنگار : زینب قربانی

برای مشاهده عکس ها در ابعاد بزرگتر به روی عکس کلیک نمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *