10 فروردین 1403

پیوند کلیه شبکه های فاضلاب شهر رشت با تصفیه خانه فاضلاب / جلوگیری از ورود فاضلاب ها به رودخانه ها با بهره برداری از تصفیه خانه های جدید/ پایین بودن مصرف سرانه آب مشترکین گیلانی نسبت به نرم کشوری

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در قبل از ظهر امروز سه شنبه بیست و دوم خردادماه با حضور در جمعی از خبرنگاران استان ، با تاکید بر اینکه جمعیت تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان گیلان یک میلیون و 764 هزار و 741 نفر است، بیان داشت: 99.9 درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش شبکه آب و 68 درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند.

اختصاصی خبر راست/ سید محسن حسینی تصریح کرد: 63 درصد منابع تولید آب استان از آب های سطحی بوده و 30 درصد از محل چاه ها و 7 درصد از محل چشمه ها استفاده می کند.

اجرای سه طرح آبرسانی شاخص به شهرهای استان

وی سرانه مصرف مشترکین در گیلان و کشور را به ترتیب 177 لیتر و 197 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز دانست و افزود: وزارت نیرو از شرق تا غرب گیلان پروژه های آبرسانی دارد که در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب کارفرمای پنج پروژه و شرکت سهامی آب منطقه ای کارفرمای سه پروژه است.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان از اجرای طرح آبرسانی به آستارا، طرح آبرسانی به شهرهای صومعه سرا، فومن و شفت، طرح آبرسانی به شهرهای رشت، خمام و انزلی، ایجاد و تکمیل تاسیسات آب شهرهای رشت و انزلی و طرح تامین آب رشت توسط شرکت آب و فاضلاب استان خبر داد و یادآور شد: شرکت سهامی آب منطقه ای استان طرح آبرسانی به غرب دور، طرح آبرسانی به رودبار و طرح آبرسانی به شهرهای شرق گیلان را برعهده دارد که برای بهره برداری به شرکت آب و فاضلاب تحویل داده خواهد شد.

حسینی احداث مدول دوم و بهینه سازی مدول اول تصفیه خانه بزرگ آب گیلان را از مهمترین پروژه های شرکت آبفای گیلان عنوان کرد و گفت: این پروژه به روش BOT و با اعتباری بالغ بر یک هزار و 682 میلیارد ریال در حال اجراست.

مدیرعامل آبفای گیلان، ظرفیت مدول اول تصفیه خانه را 3 مترمکعب در ثانیه اعلام و تصریح کرد: یک تصفیه خانه با ظرفیت مشابه احداث و در مجموع 6 مترمکعب آب در ثانیه تصفیه خواهد شد که یکی از تصفیه خانه های بزرگ کشور است.

آغاز اجرای طرح ساماندهی رودخانه های شهر رشت

وی اضافه کرد: در حال حاضر این تصفیه خانه آب شهرهای رشت، خمام، انزلی، آستانه اشرفیه، بندرکیاشهر، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، شلمان و اطاقور را تامین می کند.

حسینی، با اشاره به آغاز اجرای طرح ساماندهی رودخانه های شهر رشت، اظهار کرد: تاکنون 24 هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز جمع آوری می شود و برای 33 هزار و 600 مترمکعب دیگر برنامه داریم.

بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب جنوب شهر رشت(مسکن مهر) تا پایان سال جاری

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب گیلان از به بهره برداری رسیدن تصفیه خانه فاضلاب جنوب شهر رشت(مسکن مهر) تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: ظرفیت این تصفیه خانه با دو مدول معادل 12 هزار و 500 مترمکعب در شبانه روز است که هر مدول 6 هزار و 250 مترمکعب را تصفیه می کند. تصفیه خانه فاضلاب محله کوی امام رضا(ع) رشت با ظرفیت 10 هزار مترمکعب در شبانه روز نیز به زودی احداث و در مجموع 63 هزار و 500 مترمکعب پساب تصفیه شده وارد گوهررود خواهد شد.

وی با تاکید بر پیوند کلیه شبکه های فاضلاب شهر رشت با تصفیه خانه فاضلاب، خاطرنشان کرد: تصفیه خانه فخب در یک شبانه روز 42 هزار و 300 مترمکعب فاضلاب از مجموع فاضلاب های تولید شده در شهر رشت را تصفیه می کند که معادل 45 درصد فاضلاب تولیدی رشت است. لذا با بهره برداری از تصفیه خانه های جدید و اتصال آن ها به تصفیه خانه فخب علاوه بر افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب، از ورود فاضلاب به رودخانه ها جلوگیری خواهد شد.

حسینی، با بیان اینکه در آستانه شروع فصل گرم سال و افزایش مصرف آب قرار داریم، تصریح کرد: خوشبختانه میزان مصرف سرانه مشترکین گیلانی نسبت به کشور پایین تر است، اما با توجه به کمبود منابع آبی در جهان شایسته است تا همواره صرفه جویی در اب را در برنامه زندگی خود به عنوان یک اصل اساسی و مهم بپذیریم.

آب یک کالای استراتژیک است

مدیرعامل آبفای گیلان، آب را یک کالای استراتژیک خواند و بیان داشت: باید صرفه جویی در مصرف آب را جدی بگیریم، البته صرفه جویی به معنی عدم تامین نیازهای اولیه مردم نیست، بلکه باید مصارف درست داشته باشیم.

وی با اشاره به پروژه های آتی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، اضافه کرد: این پروژه ها جزو برنامه های بلندمدت ما برای تامین منابع آب در همه شهرهای استان است تا علاوه بر پایداری منابع، کیفیت و کمیت آن را افزایش ببخشیم. البته کیفیت آب گیلان در حد استانداردهای ملی است.

حسینی، با بیان اینکه پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب بخشی از عباس آباد آستارا و قسمتی از رینگ دور شهر آستارا همزمان با سوم خرداد امسال کلنگ زنی شد، خاطرنشان کرد: اجرای بخشی از شبکه جمع آوری منطقه D لنگرود، اجرای بخشی از شبکه جمع آوری شهرک شهید انصاری رودسر، اجرای ایستگاه پمپاژ غازیان انزلی، احداث خط انتقال آب شهر شفت، اتصال خروجی تصفیه خانه به سنگر و… از جمله پروژه هایی است که به زودی آغاز خواهیم کرد و در مجموع بالغ بر 503 میلیارد ریال ارزش دارند.

مدیرعامل آبفای گیلان، با اشاره به راه اندازی مرکز ارتباطات مردمی 122 شرکت آب و فاضلاب استان از مرداد 96 یادآور شد: از شهریور 96 فروش انشعاب آب نیز از طریق تماس با این مرکز صورت می گیرد تا از مراجعه حضوری مردم جلوگیری به عمل آید. طی دو الی سه ماه آتی نیز صدور قبض و قرائت آنلاین کنتور به واسطه این سامانه آغاز به کار خواهد شد.

تلفیق سامانه 1522 با مرکز 122 در اینده نزدیک

در ادامه مدیر مرکز ارتباطات مردمی 122 و ارائه خدمات غیرحضوری نیز با اشاره به ثبت 56 هزار و 216 تماس در فاصله ده ماهه از راه اندازی رسمی این مرکز اذعان داشت: شرکتهای استانی اصفهان و گیلان پیشگام در راه اندازی این مرکز بوده اند .

ناطقی با تاکید بر فروش تعداد 5هزار و 89 انشعاب به صورت غیر حضوری در فاصله شهریور 96 تااردیبهشت 97 یاداور شد: محدودیت های سنی و شغلی درخواست کنندگان، محدودیت های حمل و نقل، تبعات منفی حاصل ار مراجعه به منطقه، فرآیند حضوری، اتلاف وقت و احتمال ایجاد زمینه های فساد اداری از اهم مشکلات مراجعه حضوری می باشد، که با راه اندازی این مرکز تا حدبسیار زیادی از بروز اینگونه مسائل پیشگیری می گردد.

وی در ادامه از تلفیق سامانه 1522 با مرکز 122 در اینده نزدیک خبر داد و افزود: در حال حاضر تنها اعلام حادثه، خرید انشعاب اب و فاضلاب، دریافت خدمات پس از فروش و ضبط پیام از اهم کلیدهای تماس تلفنی با مرکز 122 است که با تلفیق سامانه 1522 با مرکز پ122 خدمات دیگری چون پرداخت قبض های اب بها، رسیدگی به قبوض، اعلام کارکرد درب بسته، صدور صورتحساب و …. بدان اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *