29 اسفند 1402

خبر راست / علیرضا مویدی فر

در خیابان بیستون رشت، کمی پایین تر از موزه و زیر ساختمان مرحوم سرهنگ صفار، زیر پله ای بود که دریچه ای شد بسوی دنیای رنگین فوتبال برای یک پسربچه ۸-۹ ساله.
یونس، روزنامه فروش کوتاه قامتی که یک پایش از دیگری کوتاه تر بود، سوار بر دوچرخه نمره ۳۰ چینی، با خورجینی از رنگ و عطر کاغذ و عکس و روایت، نیم پا رکاب میزد و برایمان نشریه می آورد. پدر اطلاعات میخواند و ماهنامه دانستنیها هم به راه بود. اما من… ظهرهای شنبه مسیر مدرسه تا خانه را بو میکشیدم تا به “دنیای ورزش” برسم و تا چند روز لابلای کاغذهای نازک و روغنی اش که کلاس نشریات خارجی را داشت، بین اخبار لیگ باشگاههای تهران یادواره شهدای ۱۷ شهریور، نامهای آشنا و جذاب، تیم منتخب هفته که عکس کوچک و گرد بریده شده بازیکنان بود تا حتی سایر ورزشها از ژیمناستیک و کشتی و شنا، گم شوم و لذت دو عالم را ببرم.
یونس، سالها پیش به رحمت خدا رفت و من در همان عوالم بچگی هرگز نفهمیدم که با آن تک پا، چطور سربالایی کوچه انوشیروان را رکاب میزد. اما امروز خبر شدم که دنیای ورزش هم تعطیل شد و خاطرات چند نسل را با خود به حافظه تاریخ سپرد.
هرچند بعدها، در سنین نوجوانی و گرایش به نوشته ها و تحلیلهای جامع تر، به دامان کیهان ورزشی و غولهایی مثل د اسدالهی، حسین خونساری، هنریک تمرز، ابراهیم افشار، منوچهر لطیف و … غلطیدم، اما هیچگاه حس لمس آن کاغذهای جادویی دنیای ورزش و خاطرات جامهای جهانی ۸۲ و ۸۶ و المپیکها و بازیهای آسیایی و لیگ استانی قدس و جام باشگاههای تهران، همه و همه در متن یک مجله هفتگی، از یادم نرفت و نخواهد رفت.
حالا دیگر دنیای ورزش نیست. این شاید سرنوشت محتوم بسیاری از نشریات کاغذی باشد که در خراب آباد این ملک و شاید در نتیجه استیلای تکنولوژی، محکوم به فنا هستند. اما به جرات معتقدم، حتی خاطرات آنها را هیچ سرانگشت آشنایی با صفحه تبلت و موبایل تاخت نمیزند.
یونس دیگر اینجا نیست.شاید جایی دیگر هنوز برای پدرم روزنامه میبرد. اما از امروز، دنیای ورزش هم به سبد کالاهایش اضافه شد. یاد همگی شان به یادها…

 

خبر راست: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

1 یک نظر

  1. شهریار -- از شهر زیبای رشت پاسخ

    روحش شاد با این مطلب یادش افتادم و برایمان اطلاعات و کیهان بچه می آورد انتهای کوچه صفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *