29 اسفند 1402

نگاهی به استعفای حضرتی از فراکسیون امید / پایبندی به تشکیلات و دم خروس سردار

این نوشته ربطی به رای مخالف الیاس حضرتی نماینده پنج دوره مجلس به وزیر اقتصاد روحانی ندارد چرا که زمین و زمان از عملکرد تیم اقتصادی دولت ناراضی اند و نه تنها وزیر بلکه همه آنهایی که دستی در اقتصاد ( به هر روشی ) در دولت دارند باید کنار گذاشته و طرحی نو پی ریزی شود.

تلاش حضرتی در استیضاح کرباسیان باید آغازی برای تغییرات بنیادین و اساسی در راستای بهینه سازی اقتصاد کشور باشد تا لااقل از دولتی که برپایه شعارهای اقتصادی شکل گرفت ، هر روز خبرهای عجیب و غریب درز نکند.

بنابراین هدف این نوشته روی دیگر رفتار الیاس حضرتی ست . او که سایت شخصی اش هیچگاه از درج ” سردار ” در ابتدای نامش دریغ نمی کند، قبل از آن که به عنوان موافق استیضاح وزیر اقتصاد صحبت کند از فراکسیون امید استعفا داد! استعفایی که دلیل اش ” احترام و توجه به کار تشکیلاتی ” ست و چون موافقت با استیضاح ” خلاف تصمیم گیری فراکسیون امید ” بود کنار رفت.

آنچه که توجه ها را جلب کرد ” دلیل استعفای سردار ” بود ؛” احترام به رای اکثریت فراکسیون امید ” !

در خصوص ادعای الیاس حضرتی به پایبندی تشکیلاتی اش می توان به برش هایی از تاریخ فعالیت های سیاسی اش پرداخت.

الیاس حضرتی متولد ۱۳۴۰ ایده لوی هشترود آذربایجان شرقی ست. او برای مدتی کوتاه فرمانده سپاه گیلان بود. ابتدا از مریدان آیت الله احسانبخش بوده و در دوره های ۳و۴و۵ در پوسترهای تبلیغاتی اش ” حاج الیاس حضرتی ” درج می شد. البته گاهی با هرمز ربانی که هردو از سپاه آمده بودند ائتلاف می کرد اما از ائتلاف دونفره تنها حضرتی به مجلس راه می یافت.
الیاس حضرتی در مجلس سوم با علیرضا خاک و باقر نوبخت ، در مجلس چهارم با نوبخت و احمد نصرتی راد ، در مجلس پنجم با احمد رمضانپور و نوبخت نمایندگی رشتی ها در مجلس را برعهده داشته است.
بعدا که صدای پای دوم خردادی ها آمد ، او هم به سمت شان رفت اما از تهران به مجلس راه یافت.

تغییر ورق به نفع خود

حضرتی که خود را متعهد به رعایت رفتارهای تشکیلاتی می داند اولین بار در سال ۷۹ اینگونه عمل کرد.
بدیهی بود که مشارکتی ها محبوبیت زیادی درآن دوره به دست آورده و با اقبال عمومی مواجه بودند و پیش بینی می شد که لیست انتخاباتی شان در سراسر کشور پیروز شود. آنها از مدتها قبل یکی یکیِ گزینه های شان را تعیین کرده و بنا داشتند چهره های جدید و دانشگاهی را در لیست قرار دهند و در جلساتشان نامی از حضرتی برده نمی شد.

او که خود یکی از بنیانگذاران آن حزب بود تلاش زیادی کرد تا وارد لیست تهران شان شود اما وقتی موفق نشد، دوچیز را در دستور کار قرار داد؛ تاسیس حزب همبستگی و تعرفه بیشتر خود با حضور در عرصه های سیاسی.

مهمترین فعالیتی که از الیاس حضرتی در رسانه های دوم خردادی ثبت و انتشار یافت، حضور در جمع دانشجویان آسیب دیده کوی دانشگاه و سخنرانی اش در دفاع از آنها بود که سبب شد نام اش در لیست انتخاباتی تحکیم وحدت ، روزنامه نگاران و حزب همبستگی درج و از حوزه تهران به مجلس راه یابد.

دومین گام

انتخابات مجلس ششم در رشت به دور دوم کشیده شد و شورای هماهنگی به حمایت از احمد رمضانپور رای داد اما الیاس حضرتی که حالا نماینده مردم تهران شده بود ، در گیلان رفتار متفاوتی در پیش گرفت و همه جوره از فیاض زاهد پشتیبانی کرد.
حضرتی به واسطه سه دوره نمایندگی در رشت پشتوانه و جایگاه سیاسی – اجتماعی خوبی به دست آورده بود اما ترجیح داد بجای خرج کردن اش برای تشکیلات اصلاح طلبانه ( که البته هنوز به نام دوم خرداد شناخته می شد ) ، تقدیم به چهره ای نماید که به شخص خود وفادار و نزدیک بود. البته نماینده سه دوره رشتی ها از قبل نیز با دوم خردادی های گیلان مرزبندی هایی داشت یا لااقل طیفی به رهبری خود در مقابل شان ایجاد کرده بود.
اگرچه حضرتی انتخابات را به طیف همفکر اما مقابل اش واگذار کرد اما برداشت آشکاری که از آن رفتار شد آن بود که امیال شخصی ” حاج الیاس ” به رفتارهای تشکیلاتی الویت دارد.

حضرتی در ۸۴ و ۸۸

از اشتباهات اصلاح طلبان در انتخابات ۸۴ بارها شنیده و خوانده ایم که بخشی از آن به الیاس حضرتی و دوستانش مربوط است . او در سه گانه معین ، هاشمی و کروبی ؛ نفر سوم را برگزید و با صحنه گردانی اش توانست کروبی را به نفر اول شمارش آراء در گیلان تبدیل کند‌.
او بعدها حزب همبستگی را وانهاده، به درخواست مهدی کروبی برای مشارکت در تأسیس حزب اعتماد ملی پاسخ مثبت داد و به عضویت شورای مرکزی این حزب درآمد..

در سایت شخصی الیاس حضرتی در خصوص انتخابات سال ۸۸ آمده است که به نشانه اعتراض به اینکه اصلاح طلبان همان اشتباهی را که در ۱۳۸۴ موجب شکستشان شد، تکرار کردند (شرکت همزمان دو کاندیدا) حاضر به همکاری با هیچکدام از دو کاندیدای اصلاح طلب نشد و صرفاً حرفه روزنامه نگاری را دنبال کرد؛ اما اسفند سال ۸۷ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در جلسه شوراي ستاد انتخاباتي مهدي كروبي كه غلامحسين كرباسچي نيز در آن حضور داشت، الياس حضرتي به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي كروبي در استان تهران انتخاب شد.

تشکیلات فدای قومیت

نفر پنجم راه یافته لیست امید تهران به مجلس در مرحله دوم انتخابات رشت در ستاد کاندیدای همفکر حضور یافت و سخنرانی کرد اما انتخابات شوراها که رسید انتظار آن می رفت که نمایندگان لیست امید توجه ویژه ای به لیست در شهرستانها داشته باشند .
شنیده شده است که الیاس حضرتی تلاش کرد تا کاندیداهای همزبان اش را در لیست قرار دهد اما شورای سیاستگزاری نظرش چیز دیگری بود. بگذریم که انتقادات زیادی به لیست بندی اصلاح طلبان رشتی وارد است اما حضرتی حاضر نشد به تصمیم تشکیلاتی احترام بگذارد.
او برای تبلیغات انتخاباتی به رشت آمد اما بجای حمایت و سخنرانی در ستادهای کاندیداهای لیست امید ترجیح داد قومیت را بر رفتار تشکیلاتی مقدم بشمارد.

حضرتی رهبر تیم کودتا

آنها بنا داشتند بعداز ۱۰ سال کنگره حزب را برگزار نمایند که ناگهان خبرهای نا امید کننده ای از خبرگزاری ها مخابره شد و کنگره ناتمام ماند.

اتفاقات کنگره اعتماد ملی به کودتای یک طیف علیه طیف دیگر تعبیر شد و اخباری که از پایگاه رسمی حزب منتشر میشد تیتر ” کودتا چیان در دام قانون ” را در نوشته و خبرها استفاده می کردند و به وضوح معلوم بود که الیاس حضرتی را رهبر کودتا معرفی می کنند.

به ادعای یک دسته از اعضای حزب اعتماد ملی که دربیانیه شان نیز آمده بود ، حضرتی و دیگران عده ای را از احزاب ندا و همبستگی دانش آموختگان ( هدا ) در هئیت رییسه نشانده و افراد دیگری را از شهرداری و … آورده بودند که عضو حزب نبوده و نباید در رای گیری شرکت نمایند و این موضوع باعث درگیری در کنگره حزب شد.
کنگره نیمه تمام ماند اما جلسات دیگری ترتیب داده شد و حضرتی به عنوان قائم مقام حزب معرفی شد. حضرتی احکامی صادر کرد و تنش در اعتماد ملی بالا گرفت بطوریکه موضوع انشقاق در تحکیم وحدت دوره اصلاحات به اذهان برگشت و در اعتماد ملی هم طیف حضرتی – منتجب نیا شکل گرفت.

منتجب نیا هم در گفتگوی مفصلی با انصاف نیوز موارد خلاف قانون حضرتی و تیم همراهش را برشمرد و گفت که ” عده ای به مرامنامه اعتماد ملی اعتقادی ندارند و درپی هضم و استحاله آن در جریانی هستند که این حزب برای عبور از مشکلات تئوریک و پراتیک آن طیف تشکیل شده است .”
منتجب نیا همچنین رفتارهای الیاس حضرتی را خلاف قانون دانسته و گفته بود :

” من این کار ها را بسیار زشت و مغایر‌ با روح تحزب می‌دانستم‌. یک حلقه شش نفره که در بدنه حزب رأی نداشتند‌، نشستند و با کودتا علیه بدنه حزب، طرح ابقای سه ساله خودشان‌ را مطرح کردند.
آقای حضرتی صبح روز کنگره به‌ دفتر ما آمد و با اصرار از من می‌خواست که من در سخنرانی افتتاحیه، برخلاف قانون احزاب و برخلاف اساسنامه، این مساله را جا بیاندازم که اعضا با قیام و قعود به ابقای خودمان رأی بدهند که من گفتم این مغایر با قانون و اساسنامه است و وزارت کشور هم در نامه‌ای رسمی مخالفت خود را با این روش هم به‌شما و هم به‌من‌ اعلام کرده است‌.
در نهایت تصمیمات گرفته شده در کنگره حزب اعتماد ملی از سوی وزارت کشور مغایر قانون اعلام شد و قوه قضاییه جلوی اقدامات حضرتی را گرفت.

‌‌
استعفاء از لیست امید

اگرچه نطق حضرتي در راي مجلس به بركناري كرباسيان نقشی تعیین کننده داشت اما او تنها يكي از ١٤ نماينده اي بود كه عليه وزير اقتصاد صحبت كردند و آن ١٣ نماينده ديگر، اگرچه همگي عضو فراكسيون اميد نبودند اما به هرحال عضو فراكسيون هاي مجلس بودند و مهم تر آنكه اين تنها فراكسيون اميد نبود كه رسما با استيضاح كرباسيان اعلام مخالفت كرد، بلكه هر ٣ فراكسيون سياسي مجلس، مخالف اين استيضاح بودند و اعضاي شان همچون حضرتي عليه استيضاح نطق كردند و راي دادند.

حضرتي تنها اصلاح طلب و لیست اميدي ناطق در آن جلسه استيضاح نبود. هادي بهادري نماينده اروميه، جليل رحيمي جهان آبادي نماينده تربت جام و علي ساري نماينده اهواز نيز اعضاي فراكسيون اميد بودند و نه تنها به استيضاح كرباسيان راي دادند، بلكه همچون حضرتي عليه وزير اقتصاد و برخلاف نظر اعلامي فراكسيون اميد نطق كردند.
اما الياس حضرتي تنها کسی از اين جمع بود كه پيش از جلسه اعلام كرد باتوجه به نظر فراكسيون مبني بر حمايت از وزير اقتصاد، براي آنكه خود نظري ديگر دارد، از اين فراكسيون استعفا كرده است. حال آنكه بهادري، رحيمي و ساري از لیست امید و سایر نمایندگان از فراکسیون های دیگر در جای خود باقی ماندند. شايد مهم تر از اينها آن بود كه رحيمي جهان آبادي تنها نماينده اي بود كه چند نوبت در نطقش، خود را عضو فراكسيون اميد و يك اصلاح طلب حامي دولت معرفي كرد.

منبع: گیلان تیتر

خبر راست: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *