29 اسفند 1402

ثروت و سرمایه یک استان بدون تضمین و روی علاقه مندی و ماجراجویی و منافع شخصی در معرض آزمون و خطا و به احتمال زیاد فنا قرار می گیرد ؟

اختصاصی خبرراست/ چندی پیش در ابتدای شهریور ماه به مدت سه روز رویداد گردشگری همدان 2018 در حالی برگزار شد که حتی تا یک ماه مانده از برگزاری خبری از بودجه 10 میلیارد تومانی آن نبود و این برنامه که انتهای سال گذشته برایش برنامه ریزی شده بود قرار بود با حضور 33 کشور عضو مجمع کشورهای آسیایی به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری ایران در سطح پهناورترین قاره جهان برگزار شود در چند روز مانده به برگزاری با تزریق بودجه در دقیقه نود و آن هم فقط پنجاه درصد بودجه در حد مطلوب ولی با اما و اگرهایی برگزار شد. همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی عنوانی بود که این شهر در نشست سال گذشته میلادی در کامبوج کسب کرده بود یعنی نشستی که یک مجمع جهانی پس از بازدید از شهر تاریخی همدان تایید کرده و کشورهای عضو را موظف به حضور در این رویداد بزرگ کرده بود روز پنجم شهریور فرا رسید ومراسم افتتاحیه آن با حضور مقام های کشوری از جمله اسحاق جهانگیری معاون رییس جمهور و مونسان ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در حالی برگزار شد که به جای حضور مدعوین از 33 کشور جهان فقط تنها 16 کشور به همدان آمده بودند ومتاسفانه بسیاری از آنها با خانواده خود و به قصد تفریح  وارد همدان شدند و اکثر کشورها به لحاظ تبلیغاتی که از قبل برعلیه کشور عزیزمان شده بود از ورود به ایران خودداری کردند، نکته مهم چنین رویدادی یک نگاه سیاسی خاص به کشور ایران است و این می تواند یک تجربه تلخ برای آیندگان باشد. پس از این رویداد خروجی های آن توجه به ایجاد یک شبکه گردشگری در بین کشورهای عضو بود همدان به عنوان پایگاه اصلی انتخاب شد اما نکته قابل تامل عدم حضور خیلی از کشورهای دعوت شده به این رویداد مهم بود که علی رغم تاکید مجمع کشورهای آسیایی از ورود به ایران خودداری کرده بودند حال اگر خوب دقت کنیم نشست شهرهای خلاق که قرار است در شهر رشت برگزار شود اگر به سرنوشت همدان دچار گردد یک فاجعه عظیم رخ خواهد داد. نشستی که با حداقل شرکت کننده خواهد بود و اکثر کشورها به لحاظ شرایطی که هم اکنون نیز در مورد کشور ایران وجود دارد امکان حضور در ایران را نخواهند داشت و با توجه به این نکته که برخلاف همدان که شرکت کنندگان آسیایی بودند ولی در رشت شرکت کنندگان از کل دنیا هستند و احتمال عدم حضور کشورها بسیار زیاد است.

و اگر خوب مطالعه داشته باشیم در اغلب کشورهای خارجی برنامه برای سه ماه آینده نیست برنامه ها یکساله هستند یعنی براساس تقویم کشورهای عضو وضعیت ورود خود به هر منطقه را از یک سال قبل دارند و ما اکنون زمان کمی داریم و احتمال اینکه این نشست مانند نشست همدان به یک پیک نیک خانوادگی رایگان تبدیل شود بسیار زیاد است اینکه کشورهای مدعو با خانواده خود وارد شوند خود عامل مهم اقتصادی این رویداد خواهد بود که خانواده این افراد چه نقشی در اجرای این رویداددر همدان داشتند؟ سوالیست که پاسخ آن همچنان از سوی مسئولین برگزاری این رویداد بی پاسخ مانده است.اگر قرار است ما از الگوهایی که همین چند روز پیش در اطراف استان خودمان اتفاق افتاد استفاده نکنیم محکوم به شکست هستیم و این شکست فقط برای یک شخص نیست بلکه کل یک استان شکست خواهد خورد و سرمایه یک کشور را به هدر داده ایم پس واقع بین باشیم و تجربه دیگر شهر ها برای پیشرفت استفاده کنیم ،حال تصور کنیم مسئولین رشتی با همه هزینه های این نشست موافقت نمودند آیا این عاقلانه خواهد بود که ثروت و سرمایه یک استان بدون تضمین و روی علاقه مندی و ماجراجویی و منافع شخصی در معرض آزمون و خطا و به احتمال زیاد فنا قرار گیرد ؟

همانطور که استحضار دارید اغلب هزینه های اعلام شده میبایست قبل از نشست رزرو و انجام گیرد و در صورت عدم حضور کشورها یا حضور بی کیفیت آنها با خانواده امکان جلوگیری و جبران خسارت نیست و باید به این نکته توجه کرد که اگر حتی تعداد کمی از کشورها شرکت نمایند محکوم به اجرای نشست هستیم.

طبق جدول اعلام هزینه ها حدودا ۸۰ میلیارد ریال هزینه جهت برگزاری این نشست برآورد شد اما در لیست هیچ اشاره ای به هزینه های پنهان این نشست که شامل تیمهای حفاظت و هزینه های انتظامی و راهور و … که جهت پوشش امنیتی این نشست مهم دیده نشده ، حال اگر این مساله را هم مثل بقیه نادیده بگیریم اگر کشورهای مختلف به لحاظ تحریم های ظالمانه تصمیم به بایکوت کردن این نشست را داشته باشند با دست خودمان خوراک تبلیغاتی به بنگاههای خبرپراکنی صهیونیستی داده ایم در این خصوص آیا برگزار کنندگان این نشست ضمانت لازم را خواهند داد؟

مساله دیگر اینکه کشور عزیزمان ایران اکنون پس از خروج یکطرفه و تحریم ظالمانه دولت آمریکا در حال جنگ با این کشور است کدام کشور در دنیا برای کشوری که با آن در حال جنگ است فرش قرمز پهن میکنند؟

نکته حائز اهمیت و بسیار کلیدی که باید از برگزار کنندگان و حامیان آنها پرسید این است که هدف از برگزاری این نشست چیست؟

طبق اعلام یونسکو اهداف شبکه شهرهای خلاق به شرح زیر اعلام شده ، شهر رشت به کدام هدف دست پیدا کرده که اکنون باید سور اینچنینی بدهد؟

▪ تقویت خلاقیت، تولید، توزیع و بهره‌مندی از محصولات و خدمات فرهنگی در سطح محلی
▪ ترویج خلاقیت و بیان خلاقانه، به ویژه در میان اقشار آسیب پذیر از جمله زنان و جوانان
▪ افزایش دسترسی به زندگی فرهنگی و شرکت در آن و همچنین بهرمندی از محصولات فرهنگی
▪ تلفیق صنایع فرهنگی و خلاق در برنامه‌های توسعه محلی

برنامه هایی که می توانیم خیلی بهتر برگزار کنیم و با همکاری و همدلی یکدیگر به بهترین شهر خلاق خوراک تبدیل شویم ،برنامه هایی که متخصصین این حوزه، اساتید دانشگاه،نخبگان شهری،مسئولین شهرداری و شورای اسلامی شهر و… ارائه می دهند احترام بگذاریم و در این راه و انتخاب مسیر درست دقت کنیم.

اینکه به دیدار رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور برویم و او بگوید از فعالیت های شهر خلاق خوراک شناسی رشت حمایت میکنم کافی نیست آیا در راستای این حمایت بودجه خاصی از وزارت کشور در نظر خواهید گرفت؟ وگرنه حضور مقامات کشوری در رشتِ خوش آب و هوا با غذاهای لذیذ و سخنرانی و ثبت تصاویر با مهمانان خارجی حمایتی است که سالها از مردم رشت انجام میگیرد

خبرراست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *