29 اسفند 1402

در هر منطقه از رشت در 6 ماه نخست سال چند سرقت صورت گرفته است؟

اختصاصی خبر راست/ یکی از جرایم شایع که به شدت امنیت عمومی را به مخاطره انداخته سرقت از منزل است .سرقت از ریشه شرق است که عبارت است از ربودن مال متعلق به دیگری به طور پنهانی در این تعریف کسی زیاندیده محسوب می شود که مالک مال بوده بنابراین اگر کسی مالی را به امانت یا برای استفاده موقت نزد خود داشته باشد نمی تواند به عنوان شاکی تقاضای تعقیب کیفری سارق را نماید

از طرفی سرقت خانگی دلالت بر ربودن هر کالا یا شی از منزل در محل سکونت به هر شکل و یا استفاده از هر شیوه دارد سرقت خانگی شامل شرقت از منزل ،سرقت از انباری ،سرقت از حیاط منزل می شود که می توان تفاسیر مختلفی نمود که آیا همگی زیر مجموعه سرقت خانگی محسوب می شود و یا خیر ؟از سویی سرقت بر طبق قانون مجازات اسلامی به سرقت ساده و سرقت حدی تقسیم می گردد که هر کدام از انها دارای شرایط خاص و با مجازات تعیینی در قانون مذکور می باشد .

از آنجائیکه سرقت از منزل را می توان یکی از شدید ترین جرایم تلقی کرد ودر هر لحظه از شبانه روز احتمال وقوع آن است از اینرو اینجانب با همکاری و مساعدت فرماندهی نیروی انتظامی استان گیلان و شهرستان در این خصوص سوالاتی را مطرح که نتیجه و آمار به دست آمده نشان می داد که انتخاب سوژه های سرقت خالی از سکنه بودن منازل ،سهل ودر دسترس بودن منزل به جهت سرقت ،وضعیت اقتصادی و اجتماعی محله (جاذبه  جرم)مکان های خلوت و دور از دسترس عوامل انتظامی بوده و 43%از این سرقت ها در روز و 57%  در شب اتفاق افتاده است و نکته شایان توجه این که اشخاص در رده های سنتی 15 سال کمتر از 1% و 15 تا 25 سال 7% و 25 تا 40 سال 82% و بالاتر از 40 سال نیز 10% دست به ارتکاب این جرم زده اند و از سویی سارقین منزل دستگیر شده 98%از سوی مردان و 2%از سوی بانوان رخ داده است .طبق آمار بدست آمده دلایل سرقت بدین گونه بوده است 57% فقر و بیکاری 41 %بیکاری 41 %بیکاری و کمتر از 2 %براساس سرگرمی که 66 %سرقت های منزل شهرستان رشت در سال جاری کشف شده اند .

بیشتر سرقت های منزل به صورت فردی صورت می گیرد به طوری که بیش از 53% سرقت های منزل را شامل می گردد .از جهت وقوع سرقت با سلاح با توجه به بافت و موقعیت جغرافیایی کل استان تاکنون سرقت منزل همراه با سلاح و یا مقرون به آزار در استان و شهرستان رشت گزارش نشده است و با توجه به این سرقت های منزل به وقوع پیوسته شامل توپی زنی ،تخریب دربهای ضد سرقت ،برش دربهای آکاردئونی ،قفلهای کتابی ،تخریب گاو صندوق 200 کیلویی می باشد که بیش از 20 % کل سرقت های منزل را شامل می گردد .

با توجه به سامانه ثبت خبر پلیس پیشگیری ناجا در 6 ماه و 15 روزه سال 96 تعداد وقوع سرقت منزل 271 فقره میباشد که با توجه به تعداد 608 فقره وقوع سرقت منزل در مدت مشابه سال جاری به میزان 124% افزایش وقوع داشته است اینگونه جرایم بیش از 20% همراه با تخریب صورت می گیرد که از روش هایی همچون تویی زنی و تخریب درب های ضد سرقت و …می باشد که باعث تعدد جرایم برای سارقین می شود .بیشترین وقوع سرقت مربوط به فصل تابستان می باشد و با توجه به افزایش مسافرت ها و خالی از سکنه ماندن منازل باعث افزایش سرقت می گردد .

بررسی علل سرقت خانگی :

با نگاهی ساده به موضوع مورد بحث و امار واقعی بدست آمده می توان به عناوینی  مثل فقر ،بیماری ،مشکلات اقتصادی ،اعتباد در سطح گسترده و به ندرت از روی سرگرمی اشاره کر د که در خصوص کاهش جرم حاضر می بایست هر کدام از عوامل بالا به تنهایی مورد بررسی و ریشه کن شدن قرار گیرد و تا زمانی که در جامعه ذای عامل فقر و بیکاری وجود داشته باشد ما همیشه شاهد مقدار معینی از جرم سرقت خواهیم بود .

دلایل افزایش سرقت در شهرستان رشت

1. مهاجرت یکی از عومل تأثیر گذار  در سال های اخیر در شهرستان رشت بوده است .کسی که از شهر خود به جای دیگری مهاجرت می نماید در واقع خرده فرهنگ شهر خود را به همراه دارد و با فرهنگ جدید نیز روبه رو می شو د که در این حالت با نوعی تعارض مواجه می شود که می تواند از عومل جرم زا باشد .

2.جمعیت شناور :بسیاری از مناطق محروم و فقیر نشین کشورمان برای ساعاتی محدود به شهرستان رشت مسافرت می کنند و بعد از اتمام عملیات به شهر خود باز می گردند .

3.تمکن مالی شهرستان رشت

شهر رشت روز محدود شهرستان هایی به شمار می رود که اکثریت محل های موجود دارای تمکن مالی بالا بوده و از اینرو سارقین را به خود جذب می نماید .

4.توریسم پذیری شهرستان رشت :

شهر رشت با توجه به موقعیت جغرافیایی و داشتن آب و هوای معتدل در بسیاری از ایام تعطیل سال توریسم پذیر بوده و همواره ایام تعطیل با جمعیت بالایی روبه روست بنابراین از آنجایی که سارق می پندارد قابل شناسایی نبوده و از طرف مردم منطقه قابل شناسایی نمی باشد دست به جرم سرقت می زند .

راهکارهای جلوگیری از سرقت خانگی :

  1. پیشگیری قضایی : با توجه به اینکه در سارقین حر فه ای سرقت های خانگی که شغ ل حرفه خود را سرقت از منازل قرار می دهند به جهت اینکه برای آنها دارای منقعت بالا بوده و سود آن بیش از ضرر برای سارقین می باشد اینگونه از سارقین  پس از سرقت حجم بالایی از منازل و با بدست آوردن سود فراوان به راحتی از شاکیان خصوصی رضایت گر فته و پس از گذشت مدت کوتاهی  از مجازات خود دوباره به جامعه باز می گردند که به نظر می رسد با تصویب قوانین سختگیرانه نسبت به اینگونه سارقین از بازگشت سریع آن ها به جامعه خوددار ی می نمایند .
  2. کاهش فرهنگ خود مراقبتی و یا خود کنترلی : متأسفانه ، بسیاری از مردم سعی می کنند از اموال خود به طور شخصی در منزل نگهداری کند که در اینگونه موارد بسیاری مورد دستبرد قرار گرفته است . بنابراین با استفاده از نگهبان محل و یا صندوق امانات که تاکنون نزدیک به 2000 صندوق در شهرستان رشت وجود دارد که 80% آنها خالی می باشد در کاهش این جرم می تواند نقش بسزایی داشته باشد .
  3. آموزش به والدین و آموزش گروهی به کودک از طریق مدارس : سطح آگاهی والدین نسبت به آموزش کودکان خود از سنین بالا و نیز قرار دادن کتب درسی به طور اختصاصی در مورد قبح عمل مجرمانه و مصادیق مجزمانه و به طور خاص جرم سرقت ، آثار و عواقب آن می توانند در آینده کودک بهتری د ر جامعه داشته باشیم .
  4. ایجاد پلیس اختصاصی یا پلیس مالی فتا :

در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی پلیس ویژه ای تشکیل شده است و در صورتی که شخصی معامله ای را انجام می دهد که ارزش معامله پیش از 1000 دلار باشد پلیس اختصاصی وارد عمل شده و پس از بررسی های لازم اجازه لازم را می دهد که در صورت ایجاد چنین پلیسی در کشورمان می توان از انباشته شدن پول و طلای زیاد در منازل که خود سوژه ای جهت اینگونه جرایم می باشد کاست .

  1. گشت های پلیسی و قرار دادن پلیس محله :

یکی از مباحث بسیار مهم در علوم جرم شناسی و کاهش و پیشگیری از وقوع جرایم کاهش فرصتهای جرم می باشد که با وجود گشت های پلیسی در کلیه ی ساعات شب و روز به طور مستمر و پیاپی و نیز با تشکیل کیوسک پلیس محله می توان فرصت های مقابل سارق را کاهش داد و تا مقدار زیادی از وقوع جرم سرقت از منزل پیشگیری نمود .

جا دارد در انتها تشکر ویژهای داشته باشیم از جناب سرهنگ ساده کار و جناب سرهنگ تقی زاده جناب دکتر جان احمد آقایی استاد دانشگاه – دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی خوب نظر در مورد شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوی کار افراد اطلاعات تشخیص خود را در آن به ؟ می گذارند از جمله علمی های زندگی زمان و مکان مسافرت وی یک از راهکارهای جمع آوری اطلاعات و انتخاب ؟ سرقت از منزل برای سارقین می باشد

در مورد آموزش و فرهنگسازی به ساکنین آپارتمان ها در خصوص بازکردن در آپارتمان پس از اهراز هویت شخصی (مثلاً مامور آب ، گاز و …) و باز نکردن در برای اشخاص ناشناس با هر دلیلی درخواست ورود دارند . یا هماهنگی با مدیر ساختمان برای ورود .

 

درصد حجم وقوع سرقت منزل به تفکیک کوپ رشت در 6 ماه و 15 روزه سال 97
ردیف کوپ رشت تعداد وقوع سرقت در منزل درصد حجم
1 کلانتری 22 سبزه میدان 109 18%
2 کلانتری 14 گلسار 88 14%
3 کلانتری 11 نامجو رشت 79 13%
4 کلانتری 13 شالکو رشت 61 10%
5 کلانتری 15 پیر کلاچای رشت 44 7%
6 پاسگاه خشت مسجد 43 7%
7 کلانتری 12 رشت 34 6%
8 ف ا بخش خمام 23 4%
9 ف ا بخش سنگر 22 4%
10 پاسگاه لاکان 19 3%
11 پاسگاه زیبا کنار 16 3%
12  ف ا بخش کوچصفهان 13 2%
13 پاسگاه سراوان 13 2%
14  ف ا بخش خشکبیجار 11 2%
15 کلانتری 16 لولمان 9 1%
16 پاسگاه پیربازار 8 1%
17 ف ا بخش لشت نشاء 7 1%
18 کلانتری 17 مسکن مهر رشت 5 1%
19 پاسگاه بالاگفشه 4 1%
مجموع 608 100%

 

*دكتر جان احمد اقايي هيئت علمي دانشگاه

*ترمه خوب نظر خوشنشين دانشجوي دكتري جزا و جرمشناسي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *