10 فروردین 1403

تب دوران بارداری منجر به تولد نوزاد اوتیسمی می‌شود

تب دوران بارداری به خصوص در سه ماهه دوم و هفته دوازدهم به بعد می‌تواند تا 300 درصد احتمال ابتلای نوزاد به اوتیسم را افزایش دهد.

 به گزارش خبر راست، محققان دانشگاه کلمبیا در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند، تب دوران بارداری به خصوص در سه ماهه دوم می‌تواند منجر به تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم شود.

اوتیسم نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود؛ علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته‌ است؛ اما محققان تب در دوران بارداری، استرس و فشارهای عصبی را عامل مهمی در بروز این اختلال می‌دانند.

این مطالعات که در مجله روانپزشکی مولکولی منتشر شده است، آماری از تولد 95،754 نوزاد بین سال های 1999 تا 2009 در نروژ می‌دهد و اعلام می‌کند که از این تعداد حداقل 600 نفر مبتلا به اوتیسم هستند.

بررسی‌های شرایط بارداری مادرانی که کودکانشان مبتلا به این بیماری شده‌اند، نشان داد تب دوران بارداری می‌تواند ابتلای نوزاد به اوتیسم را تا 40 درصد افزایش دهد.

مطالعات همچنین نشان داده است، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس سیر صعودی ابتلا به این بیماری را تسریع می‌کند؛ بر اساس پژوهش‌ها نیز زنانی که چاق و یا دیابتی هستند، در صورتی که باردار شوند، بیش از مادران سالم با احتمال تولد نوزاد اوتیسمی روبه‌رو خواهند بود.

بر اساس آمارهای منتشره نیز، اوتیسم در پسران شایع‌تر است و در هر 100 تولد، دو نوزاد مبتلا به اوتیسم هستند؛ مادرانی که در هفته دوازدهم به بعد بارداری سه تا چهار بار تب می‌کنند، 300 درصد بیشتر از دیگر مادران باردار مستعد تولد نوزاد مبتلا به این اختلال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *