10 فروردین 1403

مرمت حمام تاریخی کسما تا شهریورماه به پایان می رسد

رئیس اداره میراث فرهنگی صومعه سرا گفت: مرمت حمام میراثی «کسما» که به همت سازمان میراث فرهنگی گیلان و اعتبارات شهرستانی در حال انجام است، تا شهریور ماه پایان می یابد.

 

به گزارش خبر راست، علیرضا مهرگان اظهار کرد: حمام تاریخی کسما از آثار معماری دوره قاجار است که توسط سازمان میراث فرهنگی درشهریور سال ۱۳۸۲ در فهرست بناهای میراثی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به مرمت های پیشین صورت گرفته در این حمام توسط سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: با اینکه این حمام مالک شخصی دارد اما در چند نوبت مرمت حمام توسط سازمان میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته اما به دلیل ناکافی بودن اعتبارات این سازمان، هربار مرمت این حمام تاریخی تکمیل نمی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صومعه سرا ضمن تقدیر از تلاش های مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، به منظور تخصیص اعتبار از محل کمیته برنامه ریزی شهرستان صومعه سرا، ابراز کرد: برای مرمت کامل این حمام به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که از سوی فرماندار و از محل اعتبارات شهرستان صومعه سرا، تخصیص پیدا کرده است.

مهرگان تاکید کرد: هرچند با تخصیص اعتبار لازم، از ابتدای سال مرمت این حمام آغاز شده بود ولی طی بازدیدی که مدیرکل میراث فرهنگی استان طی هفته های گذشته از این حمام داشت، از سه هفته پیش با افزایش تعداد کارگران، مرمت حمام به صورت جدی دنبال می شود و امیدواریم بتوانیم در هفته دولت مرمت را تکمیل کرده و به مرحله تغییر کاربری برسانیم.

وی همچنین به تاریخچه این حمام اشاره و ابراز کرد: این حمام در دوره قاجار ساخته شده و با توجه به نزدیکی حمام در بافت بازار و رونق تجاری گذشته کسما، بسیار مورد استفاده قرار می گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان صومعه سرا با ابراز تاسف از تخریب بخش هایی از حمام در اثر تعریض جاده کسما یادآور شد: وسعت حمام در گذشته بیشتر بوده ولی بخاطر تعریض جاده کسما ۱۱۵ متر آن از بین رفته است. با این حال با تلاش میراث فرهنگی برای ثبت این اثر، از ادامه تخریب جلوگیری شد. و اکنون حمامی با ۲۰۰متر مربع زیر بنا در حال مرمت است.

مهرگان با اشاره به تصمیم جدی اداره کل میراث فرهنگی گیلان، برای مرمت و بازسازی کامل این بنا در این دوره اذعان کرد: سازمان میراث فرهنگی، این حمام را در شهریور سال ۱۳۸۲ و به شماره ۹۹۴۱ در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت کرد و پیشنهاد شده پس از مرمت حمام میراثی کسما به یک فروشگاه صنایع دستی و یا موزه تغییر کاربری میراثی دهیم.

 

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *