10 فروردین 1403

باید اقتصاد تک محصولی و اتکا به نفت را کنار بگذاریم

رئیس سازمان مدیریت گیلان با تأکید براینکه باید اقتصاد تک محصولی و اتکا به نفت را کناربگذاریم گفت: در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گرفته ولی کفایت نمی‌کند.

به گزارش خبر راست، کیوان محمدی در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان در سخنانی از وضعیت توسعه شهرستان ماسال سخن گفت و ادامه داد: اگر بخواهیم وضعیت توسعه این شهرستان را نسبت به سایر شهرستانهای استان مقایسه کنیم، دارای وضعیت نامطلوب نبوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان افزود:آنهایی که اهل و ساکن ماسال هستند می‌توانند به خوبی وضعیت فعلی ماسال را با دهه‌های گذشته مقایسه کنند که چه تغییرات اساسی روی داده است.

 محمّدی به  اعتبارات پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: اعتبارات بعضی از پروژه‌ها طی سالیان گذشته اندک و قطره‌ چکانی بوده که اگر به همین روش پیش رود شاید در 100 سال آینده نیز امکان افتتاح آن وجود نداشته باشد. چرا  که در گذشته در استان گیلان به اشتباه و بدون آنکه تأمین اعتبار شود، کلنگ برای احداث پروژه‌های مختلف، بسیار زیاد صورت گرفت. به همین دلیل پروژه‌های نیمه تمام این استان نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشتر است و امروز با این وضعیت اقتصادی، سبب ایجاد انتظاراتی در جامعه شده‌ایم که نمی‌توانیم این پروژه‌ها را با بودجه استانی به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان تولید ثروت با بهره‌گیری از امکانات موجود مانند افزایش تولید نفت و نیز گسترش امنیت جهت رغبت سرمایه‌گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی را راه حل  کاهش بیکاری و بهبود ساخت وسازها و بهبود وضعیت ادارات برشمرد و ادامه داد: بزرگترین ثروت که همان طبیعت زیباست را خداوند متعال به ماسال ارزانی داشته است.

وی با بیان اینکه کمتر نقطه‌ای در ایران، خاورمیانه و آسیای میانه می‌توان یافت که طبیعتی به زیبایی ماسال داشته باشد تصریح کرد: اگر توانایی جذب سرمایه را داشته باشیم می توانیم این قوه را به فعل تبدیل کنیم. این فعلیت می تواند مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری جوانان تحصیلکرده ما را حل کند و اگر نتوانیم آن امنیت را ایجاد کنیم قطعاً هرچقدر حرف بزنیم هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

محمّدی با بیان اینکه نعمت بزرگ انقلاب اسلامی را امام خمینی(ره) به ارمغان آورد ادامه داد: به برکت این نعمت، می‌توانیم برای کشور خود مستقل تصمیم بگیریم، ولی باید در تصمیم‌گیری‌ها عاقلانه برخورد کنیم تا توسعه همه جانبه کشور را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت شهرستان ماسال نسبت به استان گیلان 2.2 درصد است، افزود: بودجه‌ای که به این شهرستان در سال‌جاری اختصاص داده می‌شود 3.3 درصد بودجه استان است.

وی تصریح کرد: امکانات دولت محدود است با این حال در شهرستان ماسال کارهای خوبی انجام شده است. از سال 92 به بعد، بودجه شهرستان ماسال همیشه بالاتر از 3 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: باید ماسال را به عنوان یک قطب گردشگری برای خاورمیانه آماده کنیم. منتها برای رسیدن به رویاهای بزرگ در منطقه باید برنامه درست داشت. باید محیط را طوری امن کنیم که مردم به اینجا بیایند و بدانند که با امکانات بالا پذیرایی خواهند شد. آب و جنگل از نعماتی است که ماسال از هر دو آنها به صورت انبوه برخوردار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان  با بیان اینکه بودجه‌ای که دراختیار استان‌ها قرار میگیرد بین 5 تا 10 درصد بودجه کل کشور است خاطرنشان کرد: با این مقدار نباید انتظار خاصی مانند اتمام پروژه مصلی داشته باشیم. مدیران دستگاههای دولتی سطح استان باید تلاش کنند از 90 تا 95 درصد بودجه کشوری، حداکثر امکانات را جذب نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اهمیت بالای پروژه راه‌آهن آستارا- انزلی رشت- قزوین سخن گفت و ادامه داد: راه‌اندازی این راه‌آهن، نوید‌بخش جهش اقتصادی بزرگ و خیره کننده استان گیلان و از جمله ماسال است.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی بسیار خوب حاصل از احداث راه‌آهن می‌تواند بخش اعظمی از مشکل بیکاری استان را حل و مسیر جدید تجاری برای توسعه کشور ایجاد کند تصریح کرد:  تاکیدی که شخص روسای جمهور ایران و آذربایجان و روسیه برای راه‌اندازی این راه آهن دارند نشان از اهمیت آن است.

 محمّدی با تأکید براینکه باید اقتصاد تک محصولی را کناربگذاریم ادامه داد:ما باید مانند کشورهای  بلژیک و نروژ درآمد نفتی خود را کاملاً در صندوق توسعه ملّی ذخیره کنیم تاکشور با تولیدات غیر نفتی و با مالیات و مدیریت مردم اداره شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *